NRD Начало
Четвъртък, 26 Декември 2024
Начало Авансцена „Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)
5725
Авансцена

„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)

Какво се случва на седмата година от брака. Как животът на една двойка се превръща в боксов ринг. И как войната между мъжа и жената може да бъде унищожителна, но и възпламеняваща. Яна Маринова и Петър Петров-Перо играят в постановката „Слънчева линия“ от Иван Вирипаев в „Червената къща“

| 06 Декември 2024, 13:13 ч.
„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)
„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)
Снимка © DFA

Какво се случва на седмата година от брака. Как животът на една двойка се превръща в боксов ринг. И как войната между мъжа и жената може да бъде унищожителна, но и възпламеняваща. Яна Маринова и Петър Петров-Перо играят в постановката „Слънчева линия“ от Иван Вирипаев в „Червената къща“.

Радвам се, че на българска земя започва пътят на „Триумф“, каза актрисата Мария Бакалова, която получи наградата за женска роля на 42-рия фестивал „Златна роза“ заедно със своята екранна партньорка в лентата Маргита Гошева. Тя не присъства на церемонията снощи във Варна, тъй като е на снимки в Ирландия, но бе изпратила видеопослание. „Благодаря, че сте се припознали в нашия филм и сте го оценили. Има нещо много сантиментално и вълшебно той да бъде признат. Колкото и универсална да е тази история, колкото да са архетипни образите, в същината си те са дълбоко нашенски. Като български артист винаги е било щастие да мога да се асоциирам с творчеството на Петър Вълчанов и Кристина Грозева. В крайна сметка успяхме да се напаснем и в рамките на месец снимахме този наш триумфален филм. Винаги си личи когато екипът е сплотен и дават всичко от себе

Микрофестивалът „Инфундибулум“ започва на 12 октомври в подлеза на автогарата в Габрово, съобщават организаторите. 

Това е вторият микрофест на платформата Capturing Creativity на габровката Росина Пенчева. Тази година микрофестивалът носи името "Инфундибулум" и преобразява нетипичното за събития градско пространство с триизмерна артинсталация, читалня за фантастика, концерти и диджей сет.

Цялата програма е с вход свободен, посочват организаторите. 

„В основата на настоящото издание на микрофестивала е идеята на габровската художничка Невена Екимова да сътвори за подлеза инсталация от метал, вдъхновена от теориите за гънките във време-пространството. Невена е създателка и на Огледалната и Детската зала в Музея на хумора и сатирата, а зад гърба си вече има редица международни изложби. Тя е и кръстница на тазгодишното събитие – и

Фенове на хитовата поредица „Игра на тронове“, която приключи през 2019 г., могат да наддават за костюми, реквизити, декори и сувенири, предаде Асошиейтед прес.

Повече от 2000 предмета ще бъдат предложени на търг през октомври от аукционната къща „Херитейдж Окшънс“ (Heritage Auctions).

Началните цени  за емблематичните предмети варират от 500 до 20 000 щатски долара. Сред тях са доспехите и мечът на сър Джайм Ланистър, както и дребни реквизити като зъбни протези, използвани от белите бродници. 

Сред другите забележителни предмети са наметалата, палтата и кожените ансамбли на Денерис Таргариен, носени от Емилия Кларк, мечът Longclaw на Джон Сноу, изигран от Кит Харингтън, и брошката Hand of the Queen, носена от Питър Динклидж в ролята на Тирион Ланистър.

Очакват се дори предмети, които не са имали много екранно време, ка

Театър "Молтхаус" в Мелбърн, Австралия, ще постави пиеса за основателя на "Уикилийкс" (WikiLeaks) Джулиан Асандж през 2025 г., пише в. "Гардиън".

Това каза в интервю за изданието авторката на постановката "Истина" (Truth) Патриша Корнелиъс.    Пиесата ще обхване основните етапи от биографията на журналиста, включително младостта му в Мелбърн, създаването на "Уикилийкс", укриването му в еквадорското посолство в Лондон и лишаването му от свобода в британски затвор. 

Патриша Корнелиъс казва, че не се е консултирала с Джулиан Асандж при създаването на постановката, но той е запознат с работата й.    Премиерата на постановката ще бъде през февруари.

Актьорският състав ще включва петима души, като самият Асандж ще бъде изигран от различни артисти, които понякога ще се появяват на сцената едновременно.

Асандж беше обвинен в С

Пиесата „Дългият път към звездите“ беше представена на сцената на Драматичния театър „Драгомир Асенов“ в Монтана по време на пътуващия фестивал „Красива наука“, който днес се провежда в града.

Чрез пиесата пред публиката се представят актуални открития за космоса, като в ролята на кандидат за президент в телевизионно студио бе доц. Владимир Божилов. Той пропагандира своите идеи за налагане на научни методи при вземане на политически решения и за инвестиции в космически изследвания, чрез които да бъдат открити нови планети, подобни на Земята, на които има вода и други условия за живот на хората. Според героя на доц. Божилов Земята има „срок на годност“ и човечеството трябва да търси нов дом в космоса.

По време на пиесата той представи новите открития в космоса и новите планети, което стана възможно благодарение на новите т

„Точно това трябва да се случи – да удариш дъното и да се сблъскаш със собственото си его, и с всичките измислици, и филми, в които си се вкарал – за да можеш наново да обичаш някого, с когото си във връзка вече седем години, както са нашите герои“, казва Яна Маринова. 

„Комедия, в която се показва как може да бъде постигнат положителен резултат“ е подзаглавието на пиесата. И, ако това е комедия, в която се показва каквото и да било, ние сме в жанра на демонстрацията. В цялото това нещо героите непрекъснато търсят контакт с публиката, от който очакват разбиране и съпричастност. Публиката е насърчена да има мнение, а не просто да гледа сеира“, коментира режисьорът Мартин Киселов.

„Това, което е заложил и самият Вирипаев, е, че има една тънка ирония. Затова нещата не са толкова трагични, когато ги чуеш. А през абсурда на иронията, с която си отговаряме един на друг, едновременно прозира комедията, но се усеща и дълбочината на проблема, и неговата болезненост, и това е целта, която искаме да прокараме към зрителите. През комедията те да си кажат „Боже, това е толкова смешно, но ми е неудобно да го гледам!“, казва Петър Петров-Перо.

Вирипаев по такъв начин е скрил светлината, че през цялото време да изглежда така, сякаш я няма – за да може накрая наистина да светне и да покаже, че път има, допълва той.

В екипа на „Слънчева линия“ са също композиторът Калин Николов, а сценографията е на Илияна Кънчева. Преводът е на Диана Конрад.

Нова арт зала отвори врати в Плевен. Тя е разположена в хотелски комплекс „Ростов“ и носи името на града.

Официалното й откриване се състоя тази вечер в присъствието на кмета на община Плевен д-р Валентин Христов, заместник-кмета Елина Димитрова, началника на отдел „Култура и туризъм“ Елина Димитрова, както и на двама от авторите, чиито творби са представени – Иван Велчев – Йово и Милко Божков. 

Радвам се, че през годините възможностите, които успях да акумулирам, се изразяват и в това, което виждаме пред нас. Всеки един град, всяка една държава има своите големи постижения и ценности – тук вече не измерваме материалното, а духовното, което в голяма степен прави от една общност уважавана държава и уважавано общество. Това каза при откриването на арт зала „Плевен“ собственикът на хотелския комплекс Васил Антонов.

Испанският режисьор Педро Алмодовар сподели, че е "развълнуван до сълзи", получавайки почетната награда на кинофестивала в Сан Себастиан за творчеството си, което според организаторите се отличава с незабавно разпознаваем "визуален стил", предаде АФП.

"Киното ми е дало всичко", каза 75-годишният режисьор при получаването на наградата "Доностия" - едно от най-високите отличия на фестивала, който се провежда в Сан Себастиан от 1968 г. 

"За мен киното е благословия или проклятие. Не мога да си представя друг вид живот, освен да пиша и да снимам непрестанно", добави Алмодовар на церемонията, на която присъства испанският министър-председател Педро Санчес.
       
Наградата "Доностия" е едно от малкото отличия, които липсваха на режисьора на "Всичко за майка ми" и "Говори с нея". Педро Алмодовар е носител на две награди "Оскар", пет "Гоя", ч

Емблематична картина с маслени бои на Рене Магрит постави нов рекорд за художника и за най-скъпа сюрреалистична творба, след като беше продадена за 121 милиона долара на търг на "Кристис" в Ню Йорк, предадоха АФП и ДПА.

Картината "Империята на светлините" на Магрит, нарисувана през 1954 г., беше продадена за рекордната сума след 10-минутно наддаване на вечерната разпродажба на "Кристис" на произведения от  20-и век. 

Рекордна сума за произведение на сюрреализма прави "Империята на светлините" и една от най-скъпите картини в историята на аукционите.

Тя е част от поредица от едноименни картини на Магрит (1898-1967), символизиращи играта на светлина и сянка, която той обича. Творбата пресъздава парадоксалния образ на къща през нощта, осветена само от улична лампа, под синьото дневно небе.

Художникът сюрреалист рисува картината при необичайни обст

Бягам от човечеството и се наслаждавам на "тихата самота", казва актрисата Брижит Бардо, която днес навършва 90 години. В навечерието на своя юбилей секссимволът на френското кино от 60-те години на миналия век даде интервю по телефона за АФП. 

Брижит Бардо, която е родена в Париж на 28 септември 1934 г., сега живее в Сен Тропе, далеч от общественото внимание. От половин век не снима филми и казва, че за нея седмото изкуство е само образ от носталгичното минало, но въпреки това си остава сред най-известните френски актриси в чужбина. „Обърнах тази страница преди повече от 50 години”, казва тя. Бардо има зад гърба си около 50 филма, сред които "И Бог създаде жената" (1956) на Роже Вадим, "В случай на нещастие" (1958) на Клод Отан-Лара, "Бабет отива на война" (1959) на Кристиан Жак, "Презрението" (1963) на Жан-Люк Годар. Последният филм, в който участва, е "Дон

Документалният спектакъл "Няма" на режисьора Неда Соколовска ще има премиера на 17 септември в Драматично-кукления театър "Васил Друмев" в Шумен. Участват актьорите Антония Велева, Калин Пачеръзки, Янислава Линкова, Кольо Стайков, Веселин Бърборков, Петар Андреев, Силвия Болярска. Той поставя на сцената проблема с безводието.

На пресконференция в шуменския театър Соколовска припомни, че спектакълът е роден в екстериорна среда, в уъркшоп по време на фестивала "Друмеви театрални празници". Тя подчерта, че това е важно за неговото създаване.

"Другото най-важно нещо е, че той е създаден от истински истории на шуменци, които събирахме това лято. Това, което питахме, беше свързано с водата, с непрекъснатите аварии, с отсъствието на вода в домовете им, с това как хората се справят с този проблем. Това е ситуация, която от много години мъчи гражданите", добави Соколовска.

Режисьорът Мартин Киселов и актьорите Яна Маринова и Петър Петров-Перо , в разговор с Даниел Димитров – за актьорския тандем, за „откриването“ на пиесата и темите в нея – за кризата в семейните отношения и тяхната трагично-комична същност, за живота като боксов ринг, за унищожителността на войната между мъжа и жената, и защо хората „трябва“ да се обичат, за играта с публиката и как би погледнал на пиесата Младен Киселов. 

Да започнем с това как бе събран сценичният тандем Яна Маринова и Петър Петров-Перо?

Яна Маринова: Перо е открил пиесата, която свързва с негова лична история. Той много е искал да работи с режисьора Мартин Киселов, а аз случайно в този момент се оказах в полезрението на Мартин. И извадих чиста проба късмет да поканят мен, защото всяка актриса би могла да бъде на моето място...

Петър Петров-Перо: Срещата с Яна Маринова е късметлийско стечение на обстоятелствата. За пиесата ми каза мой много близък приятел и колега – Любослав Неделчев. Прочетох я миналата година и я оставих да отлежи, и да порасне като идея. 

Открай време съм почитател на работата на Мартин Киселов, исках да играя с него и затова го поканих да режисира. Той пък хареса текста и когато нещо трябва да се случи, то се случва – ние сме просто проводници...

Темата е и комична, и болезнена. Как се пази баланс в такъв случай?

Мартин Киселов: Ще отговоря, като вляза в езика на Вирипаев – ако приемем, че нещата не са на скала, а са в кръг, колкото по-страшно става в един момент, то отива в комичното. И обратното. Има моменти, в които двамата герои така хубаво изтрещяват, че човек се смее на глас.

Яна Маринова: Признавам си, че имаше моменти от репетицията, в които режисьорът ни казваше, че отиваме в драма, в която му идва да си пререже вените. А след това пък вървим по повърхността... Всъщност, този баланс се постига с много работа, с анализи, с проверката на времето и на репетиции, които продължиха близо три месеца.

Основното е да не играем представата за това какво се случва, когато една двойка се разделя или се кара. Да е достатъчно болезнено, както би била болезнена раздялата или разводът, и в същото време да не можеш да не се смееш отстрани.

Петър Петров-Перо: Хубавата комедия е един от най-трудните жанрове за постигане на сцената. Защото комедията за едни, е трагедия за други. За да се изведе качествено комедията, трябва да се мине през всички слоеве на текста. Балансът е трудно установим, но всичко е въпрос на опит и на практика – повтаряме, експериментираме... И двамата с Яна имаме тенденция към импровизация и освободено поведение.

Това, което е заложил и самият Вирипаев, е, че има една тънка ирония. Затова нещата не са толкова трагични, когато ги чуеш. А през абсурда на иронията, с която си отговаряме един на друг, едновременно прозира комедията, но се усеща и дълбочината на проблема, и неговата болезненост, и това е целта, която искаме да прокараме към зрителите. През комедията те да си кажат „Боже, това е толкова смешно, но ми е неудобно да го гледам!“.

Вирипаев представя една криза, която преминава като ураган на бойно поле, след това изгаря в любовен огън, а после – в река от безразличие. Запазен ли е този ритъм в спектакъла?

Яна Маринова: Точно това трябва да се случи – да удариш дъното и да се сблъскаш със собственото си его, и с всичките измислици и филми, в които си се вкарал – за да можеш наново да обичаш някого, с когото си във връзка вече седем години, както са нашите герои.

Мартин Киселов: Самата пиеса е фразирана от нас чрез музикално-цветови интермедии. Те са като рундовете на един боксов двубой.

Унищожителна ли е войната между мъжа и жената в „Слънчева линия“?

Яна Маринова: Войната е унищожителна и в същото време възраждаща и възпламеняваща – като феникс от пепелта. За себе си кръстих пиесата „Полша срещу Русия“, защото знам че Вирипаев е руснак, който се е скрил от системата (Иван Вирипаев е драматург, театрален и филмов режисьор, преподавател, продуцент, актьор, роден през 1974 г. в руския град Иркутск, където завършва режисура. Полски гражданин е от 2022 г., женен е за полякиня, ръководи проекта Teal House – бел. а.). Ако обобщим мисленето на типичния по-източен мъж, който се сблъсква с една по-европейско мислеща жена, с която трябва да има приятелство във връзката, това е неизбежен сблъсък и той е толкова смешен.

Петър Петров-Перо: Яна много добре го назова, но аз ще използвам други думи и това е необходимост от катарзис. Без катарзис нищо не може да просъществува и да се възроди с нови сили. Очевидно, има нещо в проклятието на седмата година на взаимоотношенията между двама души. Това е един много особен предел, който, ако бъде преминат, хората може и да разцъфнат...

Мартин Киселов: При ситуация, в която хората се обичат, любовта разчита на погледа на другия. Напоследък е модерна тази самовлюбена, нарцисова любов, но всъщност истинска любов има, когато те гледат други очи – заради които правиш каквото правиш и съответно зависиш от харесването на другия. Тогава неговото нагрубяване и изстудяване може да бъде унищожително. Ако останем в метафората на боксовия мач – имаме схватка за това да ме обичаш както аз искам да ме обичаш, схватка до смърт...

Има ли игра с публиката в това представление?

Мартин Киселов: Самият Вирипаев започва текста със „Слънчева линия – комедия, в която се показва как може да бъде постигнат положителен резултат“. Това е подзаглавието на пиесата. И, ако това е комедия, в която се показва каквото и да било, ние сме в жанра на демонстрацията. В цялото това нещо героите непрекъснато търсят контакт с публиката, от който очакват разбиране и съпричастност. Публиката е насърчена да има мнение, а не просто да гледа сеира...

Яна Маринова: Аз си пожелавам публиката да се разделя буквално на две страни – да има боксов мач. Искам да защитават мен, а другите – него, като е желателно 75% публиката да бъде на моя страна (Смее се – бел. а.).

Петър Петров-Перо: Това е един прекрасен експеримент. Аз не съм играл по такъв начин досега – с публика, която те заобикаля на 360 градуса. Ние използваме един много силен Брехтов принцип на комуникация с публиката, без пряко да я вкарваме като участник. По-скоро, зависим от нейното мнение и изискваме мнението . Предполагам, че това е много високо майсторство, защото е трудно. От друга страна, това е съвременен театър. Не можем да се правим, че публиката не съществува. Ние играем за нея.

Има ли слънчева линия на боксовия ринг?

Яна Маринова: Да, слънчевата линия е дори в имената на нашите герои – Солейлайн. Но тя е и във всеки един от нас. Просто виждаш две половини в един човек и като с лазер можеш да ги разрежеш. Едната половина я обичаш, а заради другата искаш да му извиеш врата...

Мартин Киселов: Най-тъмно е преди да изгрее слънцето. Не случайно 800 пъти в пиесата се повтаря, че часът е 5:00 сутринта. Ние не можем да сме жестоки към някой, който ни е безразличен. Различен ни е! И там е надеждата според мен.

Петър Петров-Перо: Вирипаев по такъв начин е скрил светлината, че през цялото време да изглежда така, сякаш я няма – за да може накрая наистина да светне и да покаже, че път има...

Намерихте ли за себе си отговор на въпроса защо хората трябва да се обичат?

Яна Маринова: Аз за себе си смятам, че откакто съм се родила знам защо трябва да обичам. През тази пиеса намерих отговор защо като жена не съм била разбирана във връзки и в приятелства...

Няма любов при хора, които не могат да се напаснат, които са се събрали просто заради някаква химия...

Петър Петров-Перо: Няма да отричам, че този текст много ми помогна на мен лично да преосмисля някои неща. Аз имам прекрасния късмет текстовете, с които се сблъсквам, да имат пряко отношение към различни периоди в моя живот.

Целият процес беше един миникатарзис за мен самия – който ме караше да преоткривам и собствените си грешки, нещата, които съм изпуснал или не съм забелязал в партньора ми. Затова се надявам да ме направи по-добър в любовта.

Мартин Киселов:  Ние искаме да се видим в очите на някой друг. Хората трябва да се отдадат на любовта, когато им се случва, и да пробият своята самодостатъчност. Защото има хора, които ще предпочетат да останат вкъщи пред това да излязат и да срещнат някого. И междувременно се оплакват онлайн как не срещат никого...

Г-н Киселов, как би погледнал режисьорски баща Ви – Младен Кииселов, на тази пиеса?

Мартин Киселов: Точно преди да падне завесата на пандемията, имаше план да се докара неговото последно представление – „Кой се страхува от Вирджиния Улф“. То беше поставено в Естония, беше играно над триста пъти. Това е пиеса в много подобен ключ...

Баща ми не доживя да види нещо, което аз съм правил. Просто така се разпредели живота... Гледал е мои кинонеща, но не и театрални. С времето започнах да се отдалечавам от тази въпрос, защото най-гадното, което може да се докара, е някакво сравнение, в което човек да се запита „Какво би казал майсторът?“. А той е изключителен майстор и веднага ще види дефекти на 1500 места.

Той имаше едно страхотно настояване – да е живо това, което се случва, каквото и да се случва! От тази гледна точка, ръчкам актьорите и ги карам въпросите да звучат истински, да пронизват другия като с шпага. Мисля, че в тези моменти едно облаче, там горе, е малко по-светло и може би правим нещо както трябва...

Но с такава голяма фигура сянката е много мощна. От друга страна, изкуството е и индивидуално нещо. В този смисъл, аз правя театър – не за да се сравнявам с Младен Киселов. Но дано да му харесва...

Автор – Даниел ДимитровОператор – Борислав БориславовМонтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тази година Ханука започва на Коледа, което е календарна рядкост
Ханука - осемдневният празник на светлината в юдаизма, тази година започва на Коледа, което се е случвало само четири пъти от 1900 г. насам, съобщава Асошиейтед прес. Защо Ха ...
Коледна песен от търговищкото сeло Вардун, записана и нотирана от Руси Коджаманов, шества из страната
Коледна песен от търговищкото сeло Вардун, записана и нотирана от Руси Коджаманов, шества из страна години наред, чрез коледарски дружини. Песента, в която се пее, „Тръгнали ...
Детският хор на БНР, Еделина Кънева и Руслан Мъйнов са сред изпълнителите в „Българската Коледа“
Детският хор на Българското национално радио (БНР), Еделина Кънева и Руслан Мъйнов са сред изпълнителите, които ще се включат тази вечер в инициативата в „Българската Коледа& ...
Честваме празника Рождество Христово
Всяко събитие от живота на Господ Иисус Христос е празник за вярващите през всички времена.  Празнуваме раждането, сретението (посрещане), кръщението, преображението, възкрес ...
Марая Кери подобри рекорд с All I Want for Christmas Is You
Песента All I Want for Christmas Is You на Марая Кери оглави седмичната класация за сингли на „Билборд” за 17-и път. С това парче изпълнителката е най-дълго в кариерата ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
На Коледа земята в Ямбол се тресе под ритъма на мъжкия коледарски буенек
Днес, на Коледа, земята в Ямбол отново се тресе под ритъма на мъжкия коледарски буенек. Улиците на града са буквално „превзети” от надиграващите се коледарските групи и ...
Коледари огласиха Ловеч с празнични наричания
Дъждът в Ловеч не спря на Рождество Христово коледарите да огласят централната част на града с празнични наричания и коледарски песни. Първата им спирка бе при своеобразния домаки ...
Когато си Дядо Коледа, получаваш стократно повече от радостта (интервю)
Когато се превъплътиш в ролята на Дядо Коледа, получаваш стократно повече радост от тази радост, която излъчват децата. Това казва в интервю професионалният актьор от Хасково Янко ...
Тази година Ханука започва на Коледа, което е календарна рядкост
Ханука - осемдневният празник на светлината в юдаизма, тази година започва на Коледа, което се е случвало само четири пъти от 1900 г. насам, съобщава Асошиейтед прес. Защо Ха ...
Първи частен музей на изкуството и порцелана отвори врата в дома на художници в Ново село
Първи частен музей на изкуството и порцелана отвори врата в дома на художници във великотърновското Ново село. В приказното пространство, в което са превърнали къщата си семейство ...
Тикер в 12:00 ч.
Днес, на Коледа, земята в Ямбол отново се тресе под ритъма на мъжкия коледарски ...
Начало Авансцена
5725
Авансцена

„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)

Какво се случва на седмата година от брака. Как животът на една двойка се превръща в боксов ринг. И как войната между мъжа и жената може да бъде унищожителна, но и възпламеняваща.Яна Маринова и Петър Петров-Перо играят в постановката „Слънчева линия“ от Иван Вирипаев в „Червената къща“.

| 06 Декември 2024, 13:13 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)
„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)
Снимка © DFA

Какво се случва на седмата година от брака. Как животът на една двойка се превръща в боксов ринг. И как войната между мъжа и жената може да бъде унищожителна, но и възпламеняваща. Яна Маринова и Петър Петров-Перо играят в постановката „Слънчева линия“ от Иван Вирипаев в „Червената къща“.

„Точно това трябва да се случи – да удариш дъното и да се сблъскаш със собственото си его, и с всичките измислици, и филми, в които си се вкарал – за да можеш наново да обичаш някого, с когото си във връзка вече седем години, както са нашите герои“, казва Яна Маринова. 

Радвам се, че на българска земя започва пътят на „Триумф“, каза актрисата Мария Бакалова, която получи наградата за женска роля на 42-рия фестивал „Златна роза“ заедно със своята екранна партньорка в лентата Маргита Гошева. Тя не присъства на церемонията снощи във Варна, тъй като е на снимки в Ирландия, но бе изпратила видеопослание. „Благодаря, че сте се припознали в нашия филм и сте го оценили. Има нещо много сантиментално и вълшебно той да бъде признат. Колкото и универсална да е тази история, колкото да са архетипни образите, в същината си те са дълбоко нашенски. Като български артист винаги е било щастие да мога да се асоциирам с творчеството на Петър Вълчанов и Кристина Грозева. В крайна сметка успяхме да се напаснем и в рамките на месец снимахме този наш триумфален филм. Винаги си личи когато екипът е сплотен и дават всичко от себе

Микрофестивалът „Инфундибулум“ започва на 12 октомври в подлеза на автогарата в Габрово, съобщават организаторите. 

Това е вторият микрофест на платформата Capturing Creativity на габровката Росина Пенчева. Тази година микрофестивалът носи името "Инфундибулум" и преобразява нетипичното за събития градско пространство с триизмерна артинсталация, читалня за фантастика, концерти и диджей сет.

Цялата програма е с вход свободен, посочват организаторите. 

„В основата на настоящото издание на микрофестивала е идеята на габровската художничка Невена Екимова да сътвори за подлеза инсталация от метал, вдъхновена от теориите за гънките във време-пространството. Невена е създателка и на Огледалната и Детската зала в Музея на хумора и сатирата, а зад гърба си вече има редица международни изложби. Тя е и кръстница на тазгодишното събитие – и

Фенове на хитовата поредица „Игра на тронове“, която приключи през 2019 г., могат да наддават за костюми, реквизити, декори и сувенири, предаде Асошиейтед прес.

Повече от 2000 предмета ще бъдат предложени на търг през октомври от аукционната къща „Херитейдж Окшънс“ (Heritage Auctions).

Началните цени  за емблематичните предмети варират от 500 до 20 000 щатски долара. Сред тях са доспехите и мечът на сър Джайм Ланистър, както и дребни реквизити като зъбни протези, използвани от белите бродници. 

Сред другите забележителни предмети са наметалата, палтата и кожените ансамбли на Денерис Таргариен, носени от Емилия Кларк, мечът Longclaw на Джон Сноу, изигран от Кит Харингтън, и брошката Hand of the Queen, носена от Питър Динклидж в ролята на Тирион Ланистър.

Очакват се дори предмети, които не са имали много екранно време, ка

Театър "Молтхаус" в Мелбърн, Австралия, ще постави пиеса за основателя на "Уикилийкс" (WikiLeaks) Джулиан Асандж през 2025 г., пише в. "Гардиън".

Това каза в интервю за изданието авторката на постановката "Истина" (Truth) Патриша Корнелиъс.    Пиесата ще обхване основните етапи от биографията на журналиста, включително младостта му в Мелбърн, създаването на "Уикилийкс", укриването му в еквадорското посолство в Лондон и лишаването му от свобода в британски затвор. 

Патриша Корнелиъс казва, че не се е консултирала с Джулиан Асандж при създаването на постановката, но той е запознат с работата й.    Премиерата на постановката ще бъде през февруари.

Актьорският състав ще включва петима души, като самият Асандж ще бъде изигран от различни артисти, които понякога ще се появяват на сцената едновременно.

Асандж беше обвинен в С

Пиесата „Дългият път към звездите“ беше представена на сцената на Драматичния театър „Драгомир Асенов“ в Монтана по време на пътуващия фестивал „Красива наука“, който днес се провежда в града.

Чрез пиесата пред публиката се представят актуални открития за космоса, като в ролята на кандидат за президент в телевизионно студио бе доц. Владимир Божилов. Той пропагандира своите идеи за налагане на научни методи при вземане на политически решения и за инвестиции в космически изследвания, чрез които да бъдат открити нови планети, подобни на Земята, на които има вода и други условия за живот на хората. Според героя на доц. Божилов Земята има „срок на годност“ и човечеството трябва да търси нов дом в космоса.

По време на пиесата той представи новите открития в космоса и новите планети, което стана възможно благодарение на новите т

„Комедия, в която се показва как може да бъде постигнат положителен резултат“ е подзаглавието на пиесата. И, ако това е комедия, в която се показва каквото и да било, ние сме в жанра на демонстрацията. В цялото това нещо героите непрекъснато търсят контакт с публиката, от който очакват разбиране и съпричастност. Публиката е насърчена да има мнение, а не просто да гледа сеира“, коментира режисьорът Мартин Киселов.

„Това, което е заложил и самият Вирипаев, е, че има една тънка ирония. Затова нещата не са толкова трагични, когато ги чуеш. А през абсурда на иронията, с която си отговаряме един на друг, едновременно прозира комедията, но се усеща и дълбочината на проблема, и неговата болезненост, и това е целта, която искаме да прокараме към зрителите. През комедията те да си кажат „Боже, това е толкова смешно, но ми е неудобно да го гледам!“, казва Петър Петров-Перо.

Нова арт зала отвори врати в Плевен. Тя е разположена в хотелски комплекс „Ростов“ и носи името на града.

Официалното й откриване се състоя тази вечер в присъствието на кмета на община Плевен д-р Валентин Христов, заместник-кмета Елина Димитрова, началника на отдел „Култура и туризъм“ Елина Димитрова, както и на двама от авторите, чиито творби са представени – Иван Велчев – Йово и Милко Божков. 

Радвам се, че през годините възможностите, които успях да акумулирам, се изразяват и в това, което виждаме пред нас. Всеки един град, всяка една държава има своите големи постижения и ценности – тук вече не измерваме материалното, а духовното, което в голяма степен прави от една общност уважавана държава и уважавано общество. Това каза при откриването на арт зала „Плевен“ собственикът на хотелския комплекс Васил Антонов.

Испанският режисьор Педро Алмодовар сподели, че е "развълнуван до сълзи", получавайки почетната награда на кинофестивала в Сан Себастиан за творчеството си, което според организаторите се отличава с незабавно разпознаваем "визуален стил", предаде АФП.

"Киното ми е дало всичко", каза 75-годишният режисьор при получаването на наградата "Доностия" - едно от най-високите отличия на фестивала, който се провежда в Сан Себастиан от 1968 г. 

"За мен киното е благословия или проклятие. Не мога да си представя друг вид живот, освен да пиша и да снимам непрестанно", добави Алмодовар на церемонията, на която присъства испанският министър-председател Педро Санчес.
       
Наградата "Доностия" е едно от малкото отличия, които липсваха на режисьора на "Всичко за майка ми" и "Говори с нея". Педро Алмодовар е носител на две награди "Оскар", пет "Гоя", ч

Емблематична картина с маслени бои на Рене Магрит постави нов рекорд за художника и за най-скъпа сюрреалистична творба, след като беше продадена за 121 милиона долара на търг на "Кристис" в Ню Йорк, предадоха АФП и ДПА.

Картината "Империята на светлините" на Магрит, нарисувана през 1954 г., беше продадена за рекордната сума след 10-минутно наддаване на вечерната разпродажба на "Кристис" на произведения от  20-и век. 

Рекордна сума за произведение на сюрреализма прави "Империята на светлините" и една от най-скъпите картини в историята на аукционите.

Тя е част от поредица от едноименни картини на Магрит (1898-1967), символизиращи играта на светлина и сянка, която той обича. Творбата пресъздава парадоксалния образ на къща през нощта, осветена само от улична лампа, под синьото дневно небе.

Художникът сюрреалист рисува картината при необичайни обст

Бягам от човечеството и се наслаждавам на "тихата самота", казва актрисата Брижит Бардо, която днес навършва 90 години. В навечерието на своя юбилей секссимволът на френското кино от 60-те години на миналия век даде интервю по телефона за АФП. 

Брижит Бардо, която е родена в Париж на 28 септември 1934 г., сега живее в Сен Тропе, далеч от общественото внимание. От половин век не снима филми и казва, че за нея седмото изкуство е само образ от носталгичното минало, но въпреки това си остава сред най-известните френски актриси в чужбина. „Обърнах тази страница преди повече от 50 години”, казва тя. Бардо има зад гърба си около 50 филма, сред които "И Бог създаде жената" (1956) на Роже Вадим, "В случай на нещастие" (1958) на Клод Отан-Лара, "Бабет отива на война" (1959) на Кристиан Жак, "Презрението" (1963) на Жан-Люк Годар. Последният филм, в който участва, е "Дон

Документалният спектакъл "Няма" на режисьора Неда Соколовска ще има премиера на 17 септември в Драматично-кукления театър "Васил Друмев" в Шумен. Участват актьорите Антония Велева, Калин Пачеръзки, Янислава Линкова, Кольо Стайков, Веселин Бърборков, Петар Андреев, Силвия Болярска. Той поставя на сцената проблема с безводието.

На пресконференция в шуменския театър Соколовска припомни, че спектакълът е роден в екстериорна среда, в уъркшоп по време на фестивала "Друмеви театрални празници". Тя подчерта, че това е важно за неговото създаване.

"Другото най-важно нещо е, че той е създаден от истински истории на шуменци, които събирахме това лято. Това, което питахме, беше свързано с водата, с непрекъснатите аварии, с отсъствието на вода в домовете им, с това как хората се справят с този проблем. Това е ситуация, която от много години мъчи гражданите", добави Соколовска.

Вирипаев по такъв начин е скрил светлината, че през цялото време да изглежда така, сякаш я няма – за да може накрая наистина да светне и да покаже, че път има, допълва той.

В екипа на „Слънчева линия“ са също композиторът Калин Николов, а сценографията е на Илияна Кънчева. Преводът е на Диана Конрад.

Режисьорът Мартин Киселов и актьорите Яна Маринова и Петър Петров-Перо , в разговор с Даниел Димитров – за актьорския тандем, за „откриването“ на пиесата и темите в нея – за кризата в семейните отношения и тяхната трагично-комична същност, за живота като боксов ринг, за унищожителността на войната между мъжа и жената, и защо хората „трябва“ да се обичат, за играта с публиката и как би погледнал на пиесата Младен Киселов. 

Да започнем с това как бе събран сценичният тандем Яна Маринова и Петър Петров-Перо?

Яна Маринова: Перо е открил пиесата, която свързва с негова лична история. Той много е искал да работи с режисьора Мартин Киселов, а аз случайно в този момент се оказах в полезрението на Мартин. И извадих чиста проба късмет да поканят мен, защото всяка актриса би могла да бъде на моето място...

Петър Петров-Перо: Срещата с Яна Маринова е късметлийско стечение на обстоятелствата. За пиесата ми каза мой много близък приятел и колега – Любослав Неделчев. Прочетох я миналата година и я оставих да отлежи, и да порасне като идея. 

Открай време съм почитател на работата на Мартин Киселов, исках да играя с него и затова го поканих да режисира. Той пък хареса текста и когато нещо трябва да се случи, то се случва – ние сме просто проводници...

Темата е и комична, и болезнена. Как се пази баланс в такъв случай?

Мартин Киселов: Ще отговоря, като вляза в езика на Вирипаев – ако приемем, че нещата не са на скала, а са в кръг, колкото по-страшно става в един момент, то отива в комичното. И обратното. Има моменти, в които двамата герои така хубаво изтрещяват, че човек се смее на глас.

Яна Маринова: Признавам си, че имаше моменти от репетицията, в които режисьорът ни казваше, че отиваме в драма, в която му идва да си пререже вените. А след това пък вървим по повърхността... Всъщност, този баланс се постига с много работа, с анализи, с проверката на времето и на репетиции, които продължиха близо три месеца.

Основното е да не играем представата за това какво се случва, когато една двойка се разделя или се кара. Да е достатъчно болезнено, както би била болезнена раздялата или разводът, и в същото време да не можеш да не се смееш отстрани.

Петър Петров-Перо: Хубавата комедия е един от най-трудните жанрове за постигане на сцената. Защото комедията за едни, е трагедия за други. За да се изведе качествено комедията, трябва да се мине през всички слоеве на текста. Балансът е трудно установим, но всичко е въпрос на опит и на практика – повтаряме, експериментираме... И двамата с Яна имаме тенденция към импровизация и освободено поведение.

Това, което е заложил и самият Вирипаев, е, че има една тънка ирония. Затова нещата не са толкова трагични, когато ги чуеш. А през абсурда на иронията, с която си отговаряме един на друг, едновременно прозира комедията, но се усеща и дълбочината на проблема, и неговата болезненост, и това е целта, която искаме да прокараме към зрителите. През комедията те да си кажат „Боже, това е толкова смешно, но ми е неудобно да го гледам!“.

Вирипаев представя една криза, която преминава като ураган на бойно поле, след това изгаря в любовен огън, а после – в река от безразличие. Запазен ли е този ритъм в спектакъла?

Яна Маринова: Точно това трябва да се случи – да удариш дъното и да се сблъскаш със собственото си его, и с всичките измислици и филми, в които си се вкарал – за да можеш наново да обичаш някого, с когото си във връзка вече седем години, както са нашите герои.

Мартин Киселов: Самата пиеса е фразирана от нас чрез музикално-цветови интермедии. Те са като рундовете на един боксов двубой.

Унищожителна ли е войната между мъжа и жената в „Слънчева линия“?

Яна Маринова: Войната е унищожителна и в същото време възраждаща и възпламеняваща – като феникс от пепелта. За себе си кръстих пиесата „Полша срещу Русия“, защото знам че Вирипаев е руснак, който се е скрил от системата (Иван Вирипаев е драматург, театрален и филмов режисьор, преподавател, продуцент, актьор, роден през 1974 г. в руския град Иркутск, където завършва режисура. Полски гражданин е от 2022 г., женен е за полякиня, ръководи проекта Teal House – бел. а.). Ако обобщим мисленето на типичния по-източен мъж, който се сблъсква с една по-европейско мислеща жена, с която трябва да има приятелство във връзката, това е неизбежен сблъсък и той е толкова смешен.

Петър Петров-Перо: Яна много добре го назова, но аз ще използвам други думи и това е необходимост от катарзис. Без катарзис нищо не може да просъществува и да се възроди с нови сили. Очевидно, има нещо в проклятието на седмата година на взаимоотношенията между двама души. Това е един много особен предел, който, ако бъде преминат, хората може и да разцъфнат...

Мартин Киселов: При ситуация, в която хората се обичат, любовта разчита на погледа на другия. Напоследък е модерна тази самовлюбена, нарцисова любов, но всъщност истинска любов има, когато те гледат други очи – заради които правиш каквото правиш и съответно зависиш от харесването на другия. Тогава неговото нагрубяване и изстудяване може да бъде унищожително. Ако останем в метафората на боксовия мач – имаме схватка за това да ме обичаш както аз искам да ме обичаш, схватка до смърт...

Има ли игра с публиката в това представление?

Мартин Киселов: Самият Вирипаев започва текста със „Слънчева линия – комедия, в която се показва как може да бъде постигнат положителен резултат“. Това е подзаглавието на пиесата. И, ако това е комедия, в която се показва каквото и да било, ние сме в жанра на демонстрацията. В цялото това нещо героите непрекъснато търсят контакт с публиката, от който очакват разбиране и съпричастност. Публиката е насърчена да има мнение, а не просто да гледа сеира...

Яна Маринова: Аз си пожелавам публиката да се разделя буквално на две страни – да има боксов мач. Искам да защитават мен, а другите – него, като е желателно 75% публиката да бъде на моя страна (Смее се – бел. а.).

Петър Петров-Перо: Това е един прекрасен експеримент. Аз не съм играл по такъв начин досега – с публика, която те заобикаля на 360 градуса. Ние използваме един много силен Брехтов принцип на комуникация с публиката, без пряко да я вкарваме като участник. По-скоро, зависим от нейното мнение и изискваме мнението . Предполагам, че това е много високо майсторство, защото е трудно. От друга страна, това е съвременен театър. Не можем да се правим, че публиката не съществува. Ние играем за нея.

Има ли слънчева линия на боксовия ринг?

Яна Маринова: Да, слънчевата линия е дори в имената на нашите герои – Солейлайн. Но тя е и във всеки един от нас. Просто виждаш две половини в един човек и като с лазер можеш да ги разрежеш. Едната половина я обичаш, а заради другата искаш да му извиеш врата...

Мартин Киселов: Най-тъмно е преди да изгрее слънцето. Не случайно 800 пъти в пиесата се повтаря, че часът е 5:00 сутринта. Ние не можем да сме жестоки към някой, който ни е безразличен. Различен ни е! И там е надеждата според мен.

Петър Петров-Перо: Вирипаев по такъв начин е скрил светлината, че през цялото време да изглежда така, сякаш я няма – за да може накрая наистина да светне и да покаже, че път има...

Намерихте ли за себе си отговор на въпроса защо хората трябва да се обичат?

Яна Маринова: Аз за себе си смятам, че откакто съм се родила знам защо трябва да обичам. През тази пиеса намерих отговор защо като жена не съм била разбирана във връзки и в приятелства...

Няма любов при хора, които не могат да се напаснат, които са се събрали просто заради някаква химия...

Петър Петров-Перо: Няма да отричам, че този текст много ми помогна на мен лично да преосмисля някои неща. Аз имам прекрасния късмет текстовете, с които се сблъсквам, да имат пряко отношение към различни периоди в моя живот.

Целият процес беше един миникатарзис за мен самия – който ме караше да преоткривам и собствените си грешки, нещата, които съм изпуснал или не съм забелязал в партньора ми. Затова се надявам да ме направи по-добър в любовта.

Мартин Киселов:  Ние искаме да се видим в очите на някой друг. Хората трябва да се отдадат на любовта, когато им се случва, и да пробият своята самодостатъчност. Защото има хора, които ще предпочетат да останат вкъщи пред това да излязат и да срещнат някого. И междувременно се оплакват онлайн как не срещат никого...

Г-н Киселов, как би погледнал режисьорски баща Ви – Младен Кииселов, на тази пиеса?

Мартин Киселов: Точно преди да падне завесата на пандемията, имаше план да се докара неговото последно представление – „Кой се страхува от Вирджиния Улф“. То беше поставено в Естония, беше играно над триста пъти. Това е пиеса в много подобен ключ...

Баща ми не доживя да види нещо, което аз съм правил. Просто така се разпредели живота... Гледал е мои кинонеща, но не и театрални. С времето започнах да се отдалечавам от тази въпрос, защото най-гадното, което може да се докара, е някакво сравнение, в което човек да се запита „Какво би казал майсторът?“. А той е изключителен майстор и веднага ще види дефекти на 1500 места.

Той имаше едно страхотно настояване – да е живо това, което се случва, каквото и да се случва! От тази гледна точка, ръчкам актьорите и ги карам въпросите да звучат истински, да пронизват другия като с шпага. Мисля, че в тези моменти едно облаче, там горе, е малко по-светло и може би правим нещо както трябва...

Но с такава голяма фигура сянката е много мощна. От друга страна, изкуството е и индивидуално нещо. В този смисъл, аз правя театър – не за да се сравнявам с Младен Киселов. Но дано да му харесва...

Автор – Даниел ДимитровОператор – Борислав БориславовМонтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тази година Ханука започва на Коледа, което е календарна рядкост
Коледна песен от търговищкото сeло Вардун, записана и нотирана от Руси Коджаманов, шества из страната
Детският хор на БНР, Еделина Кънева и Руслан Мъйнов са сред изпълнителите в „Българската Коледа“
Честваме празника Рождество Христово
Марая Кери подобри рекорд с All I Want for Christmas Is You
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Декември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
На Коледа земята в Ямбол се тресе под ритъма на мъжкия коледарски буенек
Цветни аспекти
Коледари огласиха Ловеч с празнични наричания
Цветни аспекти
Когато си Дядо Коледа, получаваш стократно повече от радостта (интервю)
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.